kimpronk.reismee.nl

Hogsback, safari, Kasi-hop and more!

Hoi Allemaal!

Bijna al 4 weken verder, hoog tijd voor een verhaal! Heel erg bedankt voor al jullie reacties de vorige keer, erg leuk

Smile

Hier gaat het erg goed! Zit hier nu 5 weken en heb al een hoop gedaan en gezien zo onderhand, stage vind ik ook nog steeds superleuk. Ik wil echt nog lang niet naar huis. Het tweede weekend dat ik er was zijn we met z’n 5en meteen een weekendje weg geweest, dat was super gezellig! We waren naar Hogsback, dat is een gebergte, 3 uur rijden ongeveer. We hadden een huisje met z’n 5en een beetje achteraf. Nogal een probleem om er te komen met alle dirt roads maar het was wel mooi uiteindelijk. Op zaterdag was het helaas een beetje slecht weer, erg mistig dus het was perfect weer om te wandelen, niet te heet, maar we hebben minder gezien dan anders. De andere dagen hebben we wat culturele dingen bezocht en gewoon lekker een beetje vakantie gehouden. Het was fijn om weer eventjes uit de stad te wezen en een ander landschap te zien hier. Op de terug weg, we hadden een auto gehuurd, kwamen we ineens een giraffe tegen. Hij stond wel achter een hek want hij hoorde bij een game reserve maar hij kwam zo dichtbij dat we hem konden aaien, dat was wel heel bijzonder! Sowieso echt nog gek dat je hier gewoon zebra’s, kudu’s en andere beesten langs de weg ziet als je wat meer het land in gaat, echt heel leuk.

Vorige week zijn we op safari geweest. Er was ons verteld met een jeep te gaan, dat was niet zo dus dat viel wel een beetje af maar het was alsnog helemaal top. Het was wel erg warm die dag waardoor de dieren overdag niet echt te zien waren omdat ze allemaal de schaduw opzochten. Toch hebben we heel wat gezien, veel olifanten vooral (daarom heet het ook Addo Elephant Park). De olifanten lopen gewoon naast je auto, dat is echt mooi, ze zijn hier veel groter dan in Azië. ´s Avonds kwamen de dieren wat meer tevoorschijn.

Op een vrijdag heeft een van ons een feest georganiseerd in een kroeg om geld op te halen voor de projecten. Daar hebben we toen bij geholpen, je kon goedkope shotjes krijgen voor 5 rand, dat is 30 cent ofzo, superweinig. We hebben daarom toen geholpen met shotjes tappen en bij de deur staan voor kaartjes. Was echt een gezellige avond, een hoop geld mee opgehaald wat ontzettend goed is natuurlijk!

Afgelopen week hebben we Kasi-hop gehad, was leuk om een keer mee te maken! Een vrouw uit het township organiseert dat. Iedereen kan zich daarvoor aanmelden, we gingen uiteindelijk met een bus met 60/70 man ofzo. Eerst ga je naar het huis van die vrouw in het township, daar ga je dan braaien. Was heel erg lekker! Had ze echt goed geregeld. Daarna is het een soort kroegentocht maar dan in het township. Het is in die townships waar we waren gevaarlijker dan de townships waar we zelf komen dus je mag daar echt niet alleen rond lopen. Zij paste op ons en dat was erg leuk! Vooral de lokale mensen zijn erg leuk, sommige wel irritant en eng natuurlijk, maar de meeste willen alleen maar dansen en dat is erg gezellig.

Verder heb ik op stage nog een aantal projecten bezocht, dat was bijzonder en dat vind ik veel beter dan elke dag op kantoor zitten. Afgelopen week ben ik met Martijn (manager van Khaya en m’n stagebegeleider) ook naar een plekje vlakbij Hogsback geweest voor 2 dagen om een project te bezoeken. Dat was redelijk primitief, we hadden allebei een eigen huisje maar er was niet echt een douche, de wc kun je niet doortrekken, er is geen stromend water, alleen elektriciteit via de zon. Ik vond het echt heerlijk! Lekker de hele dag op je blote voeten buiten, het was echt op z´n Afrikaans. De vrouw van het hostel, die had gevraagd of we wilde komen, had lekker gekookt in een pot op kampvuur en in de ochtend weer lekker ontbijt. We kregen alles, dat was echt heel aardig! We hebben daar ook een aantal scholen en crèches bezocht die heel erg hulp nodig hebben. 1 school was best goed, op de ander hadden ze maar 2 leraren wat betekend dat de grades 1 tot 4 bij elkaar in de klas zitten en 5 tot 7 bij elkaar. Die kinderen kregen echt geen aandacht dus ze vonden het heel bijzonder dat we er waren. Ik was erg blij dat ik mee mocht! Vond het erg gezellig en leuk om een keer te zien hoe dat proces nu gaat en wat je allemaal moet weten om het te gaan aanbieden. Het is nu ook mijn taak om dit project een beetje in de lucht te krijgen zegmaar.

Ik vermaak me voor de rest echt helemaal prima. We hebben een leuke groep, afentoe gaat er weer iemand weg, afentoe komt er weer iemand bij. Maar degene waarmee ik het meest mee omga blijven dezelfde tijd ongeveer als ik. Door de weeks kook ik met de mensen in mijn huis, met z’n 4en. ’s Avonds gaan we wel eens wat leuks doen, ergens wat drinken of eens naar de bioscoop. We braaien wel eens buiten thuis dat is ook leuk en lekker makkelijk. We hebben trouwens ook een autootje gehuurd met z’n 4en! Een mooie Renault Clio, ‘t is niet heel groot allemaal maar het rijd dus we hebben veel meer vrijheid en dat is erg fijn. Vorige week ook naar een strand een stukje verderop geweest omdat dat nu gewoon kan. Dat is wel erg lekker. Afgelopen zaterdag zijn we naar een rugby wedstrijd geweest, was echt top om een keer te zien maar we snapte echt niks van de spelregels dus ik weet niet of dat hem nog een keer gaat worden.

Ik heb nog onwijs veel te vertellen maar ik vergeet de helft aldoor. Ik schrijf het wel in een dagboekje maar het gaat zo snel. We hebben ook alweer wat weekendjes weg gepland. Volgende weekend gaan we naar Graaf Reinet, het weekend daarna naar Grahamstown en in April heb ik na het weekend dat Pap, Mam, Anouk en Matthijs zijn geweest ook alweer een weekendje weg geboekt naar Chintsa. Voor stage mag ik ook een weekendje weg gaan boeken, ik moet alleen nog even bedenken waarheen en wanneer en of iedereen dat in het huis wel leuk lijkt want er zijn wel wat verschillende interesses.

Ik hou het hier maar weer eventjes bij voor nu! Ik probeer van alles wat ik heb gezien een paar foto´s erbij te doen. Ga ik niet elke keer doen want de internet is hier onwijs slecht dus dat is wel een beetje een probleem af en toe, vooral met skypen en dingen uploaden. Ik zal proberen gauw weer wat te schrijven en het een beetje bij te houden allemaal. Tot gauw in ieder geval maar weer!

Byebye! xxxxxxxxxxx

Reacties

Reacties

Je paps

Leuk verhaal Kim heb je straks wel tijd voor ons anders rijden we gewoon door hoor hahahah. Doei xxxx

Marit

Heerlijk om te lezen!! Wat een ervaringen al in een paar weken... Wow! Veel plezier Kim, lekker rondrijden en leuke dingen doen met je vrienden en straks heerlijk met je familie! Genieten!!! Xxx

Madelon

Wow Kim, wat gaaf allemaal! En wat mooi dat je elke keer een stukje met je familie kan delen. Ik ben nu alweer benieuwd naar je volgende verhalen! Have fun! Xxxx

Regina

Heerlijk om te lezen Kim!
Het verschil met je vorige trip kan niet groter lijkt wel, top!
Jaloers: Strand, blote voeten en buiten eten... zucht...
Leren en genieten; top combinatie!
Dikke zoen X

Laura

Super leuk!! Xx

Marrie

Hoi Kim, wat een heerlijk verhaal. Prachtige dingen gezien en gigantische ervaring in alles doe je op. Wat hebben wij dan een saai leven hier in het koude vieze Nederland. Toch wil ik niet verhuizen hoor. Geniet maar lekker door en houd ons op de hoogte. Lieve groetjes en een dikke zoen.

Yvonne

Dat klinkt alkemaal erg goed Kim! Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar! Geniet lekker van deze prachtige ervaring!????

Inge de Kroon

Heel leuk om te lezen! In Graaff Reinet moet je zeker een zonsondergang bekijken in de valley of desolation! En ik denk dat je voor Chintsa bij Buckaneers hebt geboekt? :) Veel plezier, geniet!!

Anton

Mooi verhaal om te lezen Kim. Verschil met je vorige trip.
Kom je nog wel terug naar Nederland? Mooi om te lezen dat het je zo goed bevalt. Het enthousiasme druipt er van af. Lekker verder genieten.

Alice

Zo wat ben jij aan het genieten zeg!

trudi

Hoi Kim. wat weer veel om te lezen ,we voelen zo de zomer een beetje in Nederland binnenkomen door je enthousiasme .Leuk dat er projecten zijn waar je je in kan leven en wat voor kan betekenen .Genieten word het straks ook zeker als je ouders en Anoek en Matthijs komen .groetjes Ruud en Trudi.

Tanja

Lieve Kim, wat klinken je verhalen weer heerlijk. Wat een contrast met Korea, maar ook met Australië. Je wordt natuurlijk ook een ervaringsdeskundige op deze manier. Maar volgens mij zit je nu het meest op je plek. Het klinkt heel interessant wat je allemaal doet. Heel veel succes en plezier daar! xxx

Joke en Dirk rood

Leuke verhalen Kim je maak weer een boel mee
Maar nog veel werk te verzetten in zuid Afrika lezen we
Mooi dat je daar aan bij kan dragen
Veel plezier verder

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active