kimpronk.reismee.nl

First weeks

Molweni!

Oja, ik heb de taal al iets meer onder de knie dan het Koreaans

Cool
Afrikaans is best oke, als ik het lees dan begrijp ik het helemaal, verstaan is soms nog wel eens een dingetje. Molweni, komt van het Xhosa en dat is wat je zegt als je tegen een groep mensen praat. Molo, zeg je als je hallo zegt tegen 1 persoon.

Maar, ten eerste weer bedankt voor alle leuke reacties vorige keer! Dat motiveert toch elke weer een hoop. Ik ben hier bijna alweer 2 weken en het gaat tot nu toe erg goed. Het huis waar ik woon is erg leuk. We hebben 2 huizen, een groot en een klein huis. Ik woon in het kleine samen met 1 ander meisje, volgende komen er als het goed is nog 2 bij. Degene waar ik veel mee omga zitten in het grote huis dus daar ben ik ook best vaak. Ook hebben ze daar een zwembad dus dat is erg lekker aangezien elke dag rond de 26 graden is. Het strand is maar 5 minuten lopen maar het waait hier vaak erg hard en dan word je gewoon keihard gezandstraald dus dat is minder.

De reis heen was goed gegaan. In Amsterdam kneep ik ‘m wel even, er stond zo’n gigantische rij bij de douane en m’n koffertje moest natuurlijk weer opengemaakt worden, dat de gate van het vliegtuig al gesloten was. Ze maakte hem gelukkig weer even voor me open, iedereen staarde me aan, ik was een van die personen die ik zelf altijd zo irritant vind als ze te laat komen maar ik kon er echt niks aan doen. De verdere overstappen gingen prima, op Johannesburg moest ik wel lang wachten dat was jammer maarja. Toen aangekomen in Port Elizabeth ben ik door iemand van mijn stage opgehaald en naar het huis gebracht. Daar was iedereen erg aardig, ik ben meteen mee te braaien geweest en heb daarna heerlijk geslapen.

De volgende avond was het zaterdag en hadden ze geregeld uit te gaan in het township, dat zijn de gedeeltes aan de rand van de stad waar alle arme mensen wonen en waar ze vaak geen elektriciteit en stromend water hebben. Dat was wel bijzonder, er was iemand die op ons lette zodat niemand beroofd, lastig gevallen of meegenomen werd maar de meeste mensen waren erg aardig en wilde alleen maar met ons dansen. Die mensen kunnen echt fantastisch dansen!

De maandag en week erna begon stage! Erg leuk, en erg gezellige mensen die er werken. We hebben een klein groepje, ik ben de 4e werknemer. Er werken wel nog een aantal andere mensen die daar speciaal voor een project zitten. Afgelopen weken heb ik vooral projecten gezocht omdat mijn begeleider graag wilde dat ik zag wat ze doen en hoe het allemaal in z’n werk gaat. Ik vond dat erg bijzonder allemaal, dat heeft ook best impact gehad.

Ik ben bij een project geweest waar ze speelgoed en kleren inzamelen zodat ze alle kinderen kadootjes kunnen geven met kerst. Afgelopen kerst hebben ze 4761 kinderen blij kunnen maken! Onwijs veel. Ook heb ik die dag eten uitgedeeld wat ik heel gek vond. Die mensen hebben echt niks, komen langs en staan allemaal te dringen om maar meer te krijgen. Wel heel zielig allemaal maar met alle donaties krijgen ze in ieder geval iets. Vandaag ben ik ook bij een project geweest waar ze voedsel inzamelen en hier pakketten van maken. Ze kiezen dan de meest arme gezinnen uit en deze mensen geven ze de voedselpakketten. Ook elke avond maken een paar vrouwtjes soup waarmee ze dan in de township gaan staan zodat alle mensen wat kunnen komen halen, supergoed.

Afgelopen maandag ben ik op een school geweest, erg leuk vond ik dat maar ook sneu. Er waren daar een heleboel kinderen die eigenlijk meer aandacht moeten krijgen en begeleiding maar er zijn veel te weinig mensen en leraren voor dus ze proberen van alles maar ze weten dat het met die kinderen uiteindelijk waarschijnlijk toch niets word.

Mijn taak op dit moment is te zien hoe alles gaat en te kijken wat ik kan doen om meer vrijwilligers uit verschillende landen te trekken. Het liefst zou ik alle projecten tegelijk helpen want ze zijn je allemaal zo dankbaar, ook al ben je er maar even, en ze zeggen allemaal dat ze zo erg hopen dat je terug komt. Maar dat kan natuurlijk niet, ik moet stage lopen en ik help ze wel maar niet op die manier. Het is wel echt bizar om te zien allemaal hier. In Nederland kun je je echt niet voorstellen wat hun leefomstandigheden zijn.

Ik heb vorige week ook een township tour en een citytour gehad. Met de township tour zijn we met een vrouw door de hele township tour gelopen, bij een ziekenhuis langs en een aantal creches. De creches vind ik altijd erg leuk. Het is echt leuk om te zien hoe blij die kinderen hier al blij zijn met bijna niks, terwijl alle kinderen in Nederland eigenlijk strontverwend zijn als je erbij nadenkt.

Nou, heel verhaal wel zo, maar misschien weten jullie nu een heel klein beetje waar we hier mee bezig zijn. Iedereen in het huis waar ik woon is met projecten bezig. Ik heb nog niet zoveel foto’s gemaakt dus misschien dat ik er de volgende keer wat bij doe! Komend weekend ga ik met een groepje naar Hogsback, dat is een mooi gebergte wat een paar uur rijden is. Dus daarna heb ik vast wat foto’s!

Laughing

Het is echt onwijs anders dan Korea, maar wel beter vind ik tot nu toe. Het is fijn om een huis te hebben waar we lekker met z’n allen kunnen zitten, soms een film kijken, soms een spelletje doen. Erg gezellig in ieder geval, ik hoop dat dat zo blijft. Ik hou er voor nu maar weer eventjes mee op. Ik zal gauw weer wat schrijven!

Xxxx Kim

Reacties

Reacties

Manon

Hoi Kimmie!

Goed om te horen dat je het naar je zin hebt! Dat is toch altijd weer fijn. Lekker ook die 26 graden, dat zou ik ook best wel relaxed vinden, hier waait en regent het alleen maar :(

Veel plezier komend weekend en succes met stage! Het klinkt alsof je goed bezig gehouden word!

xx Je zus

Anouk

Ha! Eerste.

Klinkt allemaal leuk Kim! En fijn dat het huis gezellig is, dat scheelt!
Lijkt me heel interessant om de verschillende projecten te zien, je wilt ze natuurlijk dan ook allemaal helpen!
Veel plezier nog! Spreek je gauw xxx


Oja en het is gewoon 'soep' hoor, geen 'soup'. Verleer je nu al?!?:p

Regina

Fijn om zo'n blij geluid te horen!
en even flink met de neus op de feiten gedrukt zo te lezen...
Een ontspannen basis plek is heerlijk!
Dikke zoen

Yvonne

Leuk om te lezen hoe het je de eerste weken vergaan is in Afrika! Lijkt me heel bijzonder , al die ervaringen die je nu al hebt beschreven! We kijken weer uit naar je volgende verslag en foto's! Groetjes!

Maarten

Ha Kim, Goed om te horen dat het je daar goed gaat en dat je het naar je zin hebt. Succes met je stage, zo te horen kun je er veel mensen gelukkig mee maken, zowel stagelopers als Zuid-Afrikanen. Een mooi doel.
Groetjes!

Barbara

Heeeej Kim,

Nou je verhaal klinkt in elke geval erg vrolijk. Aan je manier van schrijven lees ik af dat je het echt naar je zin hebt. Leuk!
Hahaha, meteen met je neus in de braai. Dat kán ook eigenlijk niet anders. In zuid Afrika móét je regelmatig een braai bezoeken. En wist je al dat als een braai begint om 7 uur, dat de gastheer dan heel raar staat te kijken als je ook echt om 7 uur op de stoep staat! Een braai begint altijd vanáf een bepaalde tijd, maar er word verwacht dat je pas later komt aanwaaien.
Baye veel plezier! Kan niet wachten op je volgende verhaal!
Groetjessss

marrie

Hi Kim wat een mooi verhaal. Lekker dat je het naar je zin hebt met leuke meiden en een huis waar je kan verblijven in een totaal andere wereld dan de onze. Je heb zo al heel wat gezien leuke en minder leuke. Geniet van alles wat je doet en have fun. Groetjes en tot gauw

Marit

Heee lieve Kim,

Gelukkig heb je het naar je zin daar! Wel bizar die leefomstandigheden zeg. Heel veel plezier dit weekend! Spreek je snel! ????

Xxxx

trudi beerling

Hallo Kim.je weet al weer veel te vertellen in de korte tijd dat je er nu bent ,wel een enorme omschakeling van het weldoorvoede Nederland en nu heel veel mensen en kinderen die echt niets hebben vul je vrije tijd maar goed in met leuke dingen te doen en lekker genieten van zwemmen in zee,mmm. Ook erg fijn dat je met leuke collega"s in een huis woont. We blijven je volgen ,met groetjes van ons Ruud en Trudi.

Gertruud

Hoi Kim.
Goed te lezen dat je het al zo naar je zin hebt.
Veel plezier hoor, en succes met je stage.
groetjes xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active